صفحه 469 از 735 نخستنخست ... 369 419 459 465 466 467 468 469 470 471 472 473 479 519 569 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 4,681 تا 4,690 , از مجموع 7347
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #4681
    كاربر همراه ehssanehs آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2005
    محل سکونت
    Mashhad
    نوشته ها
    185
    تشکر شده
    266
    تشکر کرده
    433

    پیش فرض

    جمع بندی که من از این مباحث کردم اینه که:
    1- اگر لنز dx رو روی بدنه fx ببندیم عکس با حاشیه سیاه و محو ثبت میشه و اگر لنز fx رو بر روی بدنه dx ببندیم هیچ مشکلی بوجود نمیاد و تفاوت بستن لنز fx بر روی بدنه dx یا fx در اینه که ما در یک فوکال لنت ثابت بر روی بدنه fx میتونیم عکس با نمای باز تری داشته باشیم نصبت به بدنه dx .
    2- استفاده از لنز dx یا fx بر روی هر کدوم از دو نوع سنسور در شرایط یکسان نیازی به تغیر در نورسنجی ندارد به دلیل مقدار مساوی نور تاثیر گذار بر روی هر سنسور.
    3- استفاده از مود dx در این دوربین زمانی کاربرد دارد که از یک لنز dx استفاده می شود (برای از بین بردن حاشیه مشکی دور عکس) و دلیل استفاده از این مود با استفاده از یک لنز fx می تواند برای داشتن عکسهایی با حجم کمتر باشد در غیر اینصورت فکر می کنم کراپ بعد از ثبت عکس برای رسیدن به عکس مشابه در مود dx عقلانی تر می باشد.

    سوالی که برای من وجود داره اینه که زمانی که از یک لنز fx بر روی بدنه fx و در مود dx استفاده می کنیم تصویری که در ویزور می بینیم فکر میکنم باید تصویر کامل باشد و عکاس چگونه متوجه میشود کادر عکس در این مود کجا قرار دارد و چه مقدار از عکس ثبت میگردد (شاید استفاده از خطوط راهنما در ویزور) لطفا کسانی که این دوربین را دارند پاسخ دهند.

    توضیح اینکه استفاده از واژه بدنه dx یا fx منظور بدنه با سنسور dx یا fx می باشد.(دوستان انتقاد نکنند)
    اگر موردی رو اشتباه متوجه شدم خوشحال می شم مرا راهنمایی کنید.
    با تشکر
    rezafh و Kane تشکر می‌کنند.

  2. #4682
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    November 2013
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    13
    تشکر شده
    15
    تشکر کرده
    19

    پیش فرض

    سلام یه سوال دارم . آیا اندازه لنزهای دوربین های دی اس ال آر معمولی با لنز دوربین های کامپکت برابر است؟ یعنی مثلا اگه لنز یه دوربین دی اس ال آر معمولی نه فول فریم 300 میلیمتر باشه در یک دوربین کامپکت نیز 300 میلیمترش با این برابر هست؟در نشان دادن ؟ اندازه نشان دادنش منظورم هست نه اندازه خود لنز

  3. #4683
    كاربر همراه Ahmad.Najari آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2012
    محل سکونت
    قزوين روستاي كمال آباد
    نوشته ها
    420
    تشکر شده
    1717
    تشکر کرده
    3582

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط sharp eyed نمایش پست ها
    سلام یه سوال دارم . آیا اندازه لنزهای دوربین های دی اس ال آر معمولی با لنز دوربین های کامپکت برابر است؟ یعنی مثلا اگه لنز یه دوربین دی اس ال آر معمولی نه فول فریم 300 میلیمتر باشه در یک دوربین کامپکت نیز 300 میلیمترش با این برابر هست؟در نشان دادن ؟ اندازه نشان دادنش منظورم هست نه اندازه خود لنز
    سلام

    اعداد فاصله کانونی که بر روی لنز یک دوربین کامپکت (یا سوپرزوم) نوشته میشوند، معمولا به هر دو صورت اندازه واقعی و معادل فول فریم نوشته میشوند. برای مثال در دوربین سوپرزوم SX50 بر روی دهانه لنز اعداد واقعی فاصله کانونی ثبت شده است:

    SX50-HS-01dorbin-canon-w.jpg

    4.3-215mm یعنی کمترین فاصله کانونی 4.3 میلیمتر است و بیشترین فاصله کانونی 215 میلیمتر.

    اما بر روی بدنه لنز اعدادی حک شده که نشاندهنده اعداد فاصله کانونی معادل با فول فریم است و به هنگام زوم کردن با خطوط راهنمای موجود، فاصله کانونی فعلی مشخص میشود:

    canon-powershot-sx50-top.jpg

    ضریب کراپ در دوربین فوق (و دوربینهای با ابعاد سنسور 1/2.3 اینچ) حدود 5.6 است. یعنی با ضرب فاصله کانونی واقعی در عدد 5.6، فاصله کانونی معادل فول فریم بدست می آید.

    (4.3-215mm)*5.6=(24-1200mm)

    اما بر روی لنزهای دوربینهای dslr همیشه فاصله کانونی واقعی نوشته میشود، چه آن لنز مخصوص کراپدار باشد (که با ضرب در ضریب کراپ، فاصله معادل فول فریم بدست می آید) چه مخصوص فول فریم (که این لنزها هم اگر بر روی دوربین کراپدار سوار شوند باز هم اعداد فاصله کانونی در ضریب کراپ ضرب میشوند).

    حالا فرض میکنیم یک لنز 300mm داریم که روی دوربین کراپدار aps-c (اگر کنون باشد ضریبش 1.6 است و اگر نیکون،سونی یا ... باشد ضریبش 1.5) بسته شده است و یک دوربین سوپرزوم که فاصله کانونی لنز روی 300mm (اندازه معادل فول فریم) تنظیم شده است.
    زاویه دید و کادری که در دوربین کراپدار حاصل میشود معادل فاصله کانونی 480(کنون) یا 450(نیکون یا ...) میلیمتر فول فریم است. اما در دوربین سوپرزوم زاویه دید و کادر معادل 300 میلیمتر فول فریم است. در این حالت دوربین کراپدار تله بیشتری(یا همان فاصله کانونی بالاتری) به ما میدهد.

    اگر اشتباهی در صحبتهایم بود پیشاپیش عذر میخواهم.
    ویرایش توسط Ahmad.Najari : Monday 16 December 2013 در ساعت 11:59 دلیل: افزودن "حالا فرض میکنیم"!
    rezafh، Marefat، MohammadH و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  4. #4684
    كاربر همراه rezafh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    نوشته ها
    442
    تشکر شده
    1948
    تشکر کرده
    3513

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ata_m3 نمایش پست ها
    دوست عزیز شما پستهای قبلی بنده رو مطالعه نمی کنید. لطفا به پست شماره 4667 همین تاپیک که دیشب نوشتم مراجعه کنید.
    بنده تمام پست ها رو خونده بودم و پست 4667 شما رو هم خوندم، اما نتیجه خاصی در مورد موضوعی که در حال بحث بود نگرفتم
    اگر جمله خاصی مد نظر هست، لطفا یک بار نقل قول کنید و بیشتر توضیح بدید

    پی نوشت : امیدوارم به هیچ وجه در این بحث ها باعث رنجش خاطر شما نشده باشم (که اگر اینطور بوده باشه، بنده عذر میخوام)
    چون کلا هدف فقط یادگیری هست و البته داشتن درک درست از موضوعات تخصصی
    بنده حدود 3 سال توی انجمن فعالیت نداشتم و از تکنولوژی ها و تکنیک های جدید گاها بی اطلاع هستم و هدفم از حضور دوباره، فقط یادگیری بیشتر و بروزرسانی اطلاعاتم هست

    با تشکر
    ehssanehs تشکر می‌کند.
    Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900

  5. #4685
    Forum Moderator M.Mobin آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    3,837
    تشکر شده
    31952
    تشکر کرده
    13646

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط sharp eyed نمایش پست ها
    سلام یه سوال دارم . آیا اندازه لنزهای دوربین های دی اس ال آر معمولی با لنز دوربین های کامپکت برابر است؟ یعنی مثلا اگه لنز یه دوربین دی اس ال آر معمولی نه فول فریم 300 میلیمتر باشه در یک دوربین کامپکت نیز 300 میلیمترش با این برابر هست؟در نشان دادن ؟ اندازه نشان دادنش منظورم هست نه اندازه خود لنز

    سلام
    معمولا از طرف کارخانه ها برای اینکه خریداران مبنایی برای مقایسه داشته باشند فوکال لنت معادل (equiv) فول فریم لنزهای این دوربینها معرفی میشود که از فاصله کانونی واقعی لنز×کراپ سنسور بدست می آید.
    معمولا روی لنز دوربینها فوکال لنت واقعی لنزها نوشته میشود. مثلا در مورد SX50



    فوکال لنت واقعی لنز این دوربین از 4.3مم در واید تا 215 مم در تله هست که اگر این اعداد را در کراپ سنسور این دوربین(5.581) ضرب کنید همان عدد معادلی که کارخانه برای لنز معرفی کرده بدست می آید (24مم تا 1200 مم)

    در این اعداد معادل هم کادر این دوربین مثلا در همان 300 مم با کادر یک دوربین فول فریم که یک لنز 300مم روی آن بسته شده برابر است.

    خط رو خط شدیم با جناب نجاری.
    Marefat، kiavash، D.Daneshmand و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مسعود مبین علی

    about.me
    instagram

  6. #4686
    كاربر همراه rezafh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    نوشته ها
    442
    تشکر شده
    1948
    تشکر کرده
    3513

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ehssanehs نمایش پست ها
    جمع بندی که من از این مباحث کردم اینه که:
    1- اگر لنز dx رو روی بدنه fx ببندیم عکس با حاشیه سیاه و محو ثبت میشه و اگر لنز fx رو بر روی بدنه dx ببندیم هیچ مشکلی بوجود نمیاد و تفاوت بستن لنز fx بر روی بدنه dx یا fx در اینه که ما در یک فوکال لنت ثابت بر روی بدنه fx میتونیم عکس با نمای باز تری داشته باشیم نصبت به بدنه dx .
    2- استفاده از لنز dx یا fx بر روی هر کدوم از دو نوع سنسور در شرایط یکسان نیازی به تغیر در نورسنجی ندارد به دلیل مقدار مساوی نور تاثیر گذار بر روی هر سنسور.
    3- استفاده از مود dx در این دوربین زمانی کاربرد دارد که از یک لنز dx استفاده می شود (برای از بین بردن حاشیه مشکی دور عکس) و دلیل استفاده از این مود با استفاده از یک لنز fx می تواند برای داشتن عکسهایی با حجم کمتر باشد در غیر اینصورت فکر می کنم کراپ بعد از ثبت عکس برای رسیدن به عکس مشابه در مود dx عقلانی تر می باشد.

    سوالی که برای من وجود داره اینه که زمانی که از یک لنز fx بر روی بدنه fx و در مود dx استفاده می کنیم تصویری که در ویزور می بینیم فکر میکنم باید تصویر کامل باشد و عکاس چگونه متوجه میشود کادر عکس در این مود کجا قرار دارد و چه مقدار از عکس ثبت میگردد (شاید استفاده از خطوط راهنما در ویزور) لطفا کسانی که این دوربین را دارند پاسخ دهند.

    توضیح اینکه استفاده از واژه بدنه dx یا fx منظور بدنه با سنسور dx یا fx می باشد.(دوستان انتقاد نکنند)
    اگر موردی رو اشتباه متوجه شدم خوشحال می شم مرا راهنمایی کنید.
    با تشکر
    سلام
    جمع بندی شما درست هست دوست عزیز
    یک نکته جدید هم اضافه کنم که وقتی مثلا لنز 18-200 DX رو روی بدنه فول فریم ببندیم، روی 18 میلیمتر بیشترین کراپ نیاز خواهد بود و اصولا هرچی به 200 میلیمتر نزدیک میشیم، دایره تصویر بزرگتر میشه و ممکن هست حتی به اندازه سنسور فول فریم بشه (هرچند بنده تست نکردم و فقط یک احتمال ذهنی از روی اطلاعاتم هست)

    در مورد سوالتون هم باید عرض کنم که بله، اینطور که متوجه شدم (از جستجو توی گوگل)، در ویزور از طریق خطوط راهنما، کادر عکس مشخص میشه (عکس زیر)

    Nikon_D700_viewfinder_frame.png
    ehssanehs و Marefat تشکر می‌کنند.
    Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900

  7. #4687
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    November 2013
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    13
    تشکر شده
    15
    تشکر کرده
    19

    پیش فرض

    دوستان عزیز آقای نجاری و مبین توضیحاتتون بسیار دقیق بود که با تصاویر کامل تر شد بسیار متشکرم
    Ahmad.Najari تشکر می‌کند.

  8. #4688
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    October 2012
    نوشته ها
    267
    تشکر شده
    359
    تشکر کرده
    208

    پیش فرض

    دوستان سلف پرتره توی استودیو برای اینکه عکس شارپ باشه
    چه جوری میشه با فشردن دکمه شاتر تمام نقطه های فوکوس روشن بشه بعد عکس بگیرم؟
    چون وقتی تمام نقطه ها روشن میکنم شاتر رو تا نیمه فشار میدم باز روی یک نقطه فوکوس میشه

  9. #4689
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    Bandarabbas
    نوشته ها
    732
    تشکر شده
    1581
    تشکر کرده
    4244

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط saman.shayeste نمایش پست ها
    دوستان سلف پرتره توی استودیو برای اینکه عکس شارپ باشه
    چه جوری میشه با فشردن دکمه شاتر تمام نقطه های فوکوس روشن بشه بعد عکس بگیرم؟
    چون وقتی تمام نقطه ها روشن میکنم شاتر رو تا نیمه فشار میدم باز روی یک نقطه فوکوس میشه
    سلام

    به گمانم یک مورد رو بد متوجه شده اید.

    تمامی نقاط فوکوس وقتی از Single Af خارج میشوید فعال هستند
    منتهی دنبال سوژه میگردند هر کدام که کنتراست و جزئیات بهتری رو توصیف کند فوکوس روی آن نقطه انجام میشود.
    هنگامی که سوژه پیدا میشود نقطه یا نقاطی که آن را پیدا کرده اند روشن خواهد شد.
    البته در دوربین های مختلف جزئیات متفاوت هست ولی کلیّت قضیه ثابت هست.
    S_Mahdi تشکر می‌کند.

  10. #4690
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    October 2012
    نوشته ها
    267
    تشکر شده
    359
    تشکر کرده
    208

    پیش فرض

    نه . منظور من اینه وقتی خودم میخوام از خودم عکس بگیرم نمیتونم که دقیق روی چشمم فوکوس کنم پس مجبورم همه نقاط فوکوس رو فعال کنم
    برای فعال کردن همه نقاط فوکوس باید چیکار کرد؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط D.Daneshmand نمایش پست ها
    سلام

    به گمانم یک مورد رو بد متوجه شده اید.

    تمامی نقاط فوکوس وقتی از Single Af خارج میشوید فعال هستند
    منتهی دنبال سوژه میگردند هر کدام که کنتراست و جزئیات بهتری رو توصیف کند فوکوس روی آن نقطه انجام میشود.
    هنگامی که سوژه پیدا میشود نقطه یا نقاطی که آن را پیدا کرده اند روشن خواهد شد.
    البته در دوربین های مختلف جزئیات متفاوت هست ولی کلیّت قضیه ثابت هست.

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •