هر 2 یکی هستند
اصل نام لنز SIGMA 85mm F1.4 EX DG HSM می باشد که در اون یکی نام حروف ex حذف شده اما در اصل خلاصه شده
محمد ذبیح مند | مقالات سایت عکاسی | لینک مقالات سایت
با سلام به همه دوستان .
من هنوز دچار سردرگمی هستم .
لنز سیگما 85 اف 1.4 خیلی لنز شارپی هست اما فیکس هست .
در مورد لنز سیگما 24-70 ریویو های زیادی دیدم که در بعضی از سایتها از رقیب کنونی ونیکونی اش جلو افتاده بود. از دوستان کسی هست که بتونه راهنمایی بیشتری بکنند .
قصد خرید فوری دارم
پیشاپیش تشکر
با سلام ... من هم 85 سیگما رو دارم هم 15-85 ... در یک کلام .. بهترین لنزی که برای پرتره می تونید استفاده کنید 85مم است (حالا هر برندی که بتوانید ).. به نظر من فیکس بودن این لنز کاملا مزیت است به چند دلیل .. کیقیت بهتر( در کل) ... کادری مناسبتر و عمومی تر از 24-70 .. چون می تونید کلوز آپ هم بگیرید ( البته رو کراپدار)... قسمت آخر لنز فیکس خوبی که داره اینه که شما چون نمی تونید زوم کنید مجبورید کادر های مختلف و زوایای دیگری نیز امتحان کنید .. البته با وجود تمام این حرفها اگر تا الان لنز فیکس استفاده نکردید ممکنه خریدش کمی اذیتتون کنه به نظر من یه لنز زوم تهیه کنید (مثل 24-105)
سهراب قابزلو
photography is about what you feel and see
sohrabphotography.blogfa.com
Cacal Telegram : telegram.me/sohrabphotography
در ادامه من چند موضوع که نادیده گرفته شده را اضافه کنم. اول اینکه انتخاب یک فاصله کانونی (یا محدوده کوتاه) مشخص برای پرتره خیلی درست نیست. به این دلیل که پرتره فقط به یک تصویر بسته یا نیم قد خلاصه نمیشود. در اتلیه موضوع کاملا متفاوت است چون در آنجا شما زمینه خاصی ندارید. اصولا با محو کردن زمینه و نمایش آن هم کاری ندارید. اما در پرتره محیطی زمینه بسیار متنوع و مهم میشود. و به دنبال آن بحث پرسپکتیو هم مطرح میشود. در اینجا لنزهای مختلف با فاصله کانونی مختلف کاربرد متفاوتی پیدا میکنند. برای مثال لنزی با فاصله کانونی بالاتر مثلا 85 یا 50 روی کراپ زمینه بسته تری بشما میدهد. به عبارت دیگر محدوده کوچکتر و محوتری از زمینه را در پشت سوژه ثبت میکنند. این برای محو کردن زمینه و جدا کردن سوژه در مکانهایی که زمینه خاصی برای تاکید وجود ندارد مناسب است (مثلا پارک سر کوچ). اما فاصله های کانونی کوتاهتر (با همان کادر بندی روی سوژه) زمینه بازتری به شما نمایش میدهد. برای مثال اگر قصد عکاس از پرتره تاکید بر محیط اطراف سوژه باشد لنزهای باز مناسبتر خواهند بود. در اینجا شما با تغییر موقعیت باید پرسپکتیو را انتخاب کنید که تنها لنز زوم این شرایط را برای شما فراهم میکند.
برای مشخص شدن موضوع به عکس زیر دقت کنید. با افزایش فاصله کانونی با کادر ثابت روی سوژه زمینه کاملا متفاوت میشود. در اینجا این عکاس است که باید در مورد فاصله کانونی و انتخاب پرسپکتیو تصمیم گیری کند.
6a010534bff638970c014e8897eb8f970d-800wi.jpg
بنظر من لنز زوم برای عکاسی پرتره مناسبتر هستند. به دلیل اینکه امکان تغییر پرسپکتیو را براحتی میدهند. پرتره که فقط محو کردن زمینه نیست. اما لنزهای پرایم فقط زمانی که نیاز به دیافرام بازشان باشد تنها گزینه های لنز پرتره هستند.
مورد بعد اینکه بنظر من روی کراپ لنز 85 به عنوان تک لنز پرتره کمی بلند است. لنز 50 مم مناسبتر است. مگر اینکه در کنارش یک 50، 24 ویا حتی بازتر هم موجود باشد.
اما برای شما که سوال کردید بهتر است نوع پرتره مورد علاقه خود را مشخص کنید که به پرتره محیطی علاقه دارید یا استودیو. تا دوستان راهنمایی کنند.
موفق باشید
مهدی دانشپایه
http://500px.com/daneshpayeh
هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.
با سلام به دوستان ومخصوصا عزیزانی که منو راهنمایی کردند .
ببخشید که خواستمو سربسته گفتم.
در پستهای قبلی گفته بودم که لنز زوم میخام که بیشتر برای پرتره به کار بیاد . چون 90% کارام پرتره هست .
از m-danehpayeh هم ممنون .نظراتشون بسیار برای بنده اموزنده بود.
در مورد لنزها هم در باره ئ2 تا لنز کمی تحقیق کردم .canon 24-105 که یه لنز L هست با شارپنس عالی و البته زوم. .و sigma 24-70 f2.8
که برام f باز بخاطر بوکه ای میده مهمه . ایا لنز canon 24-105 میتونه تقریبا یه همچین بوکهای رو بهم بده با توجه به اینکه دوربینم کراپدار هست و رنج این لنز canonبیشتر از sigmaهست .ایا ارزش اینو داره . ممنون میشم راهنمایی کنیید
شاید لنز سیگما روی کاغذ اف پایین تری داشته باشه اما باید ببینید آیا در عمل میتونید از این دیافراگم های باز استفاده هم بکنید؟
تعجب میکنم که میفرمایید خروجیش از انواع کاننی یا نیکونی جلوتره؟
اصولا کیفیت این لنز در اف زیر 4 خیلی پایین هستش در سایر دیافراگم ها هم باید دید با کدوم لنز مقایسه میفرمایید
در کل بعید میدونم در دیافراگم های برابر از 15-85 بهتر باشه
بررسی لنز
ویرایش توسط beh_b7 : Tuesday 29 May 2012 در ساعت 19:46 دلیل: اضافه کردن بررسی
بهنام خامنهCanon 5DSR,6D / EF 50mm f1.4 - EF 85mm f1.8
سلام
تا بودجه 2تومن لنز
90 درصد برای پرتره
10 درصد بقیه موارد
من خودم الان 100mm f/2از یکی از دوستانم گرفتم این لنز فوق العاه هست اما چون دیگه تولید نمیشه میگه 1تومن از نطر طاهری هم معلوم هست که کار کرده روی حلقه لنز کلمه ultra کمی پاک شده
میخواستم 24-105بگیرم +70-300تامرن یکی از دوست هام داره به شارپی 70-200 نیست اما خوبه(البته این دسته دوم هست680)
24-105 هم کمترین قیمت 1700 داشتم
اما هر کی میپرسم میگن خیلی شارپ نیست
حالا موندم چی جای 100mmبگیرم که این فدر شارپ باشه نمیدونید چه کار کرده با این لنر کنون
بادی 5دی مارک 2
به نظر من بهتره یه لنز برای پرتره بگیری اگه 90 درصد کارت پرتره هست و در کنارش یه لنز دیگه برای کارهای دیگه که می خوای بگیری !
پرتره هم اگر با فیکس بودن مشکل نداری 85م م دیگه کاملا جواب میده نسخه سیگمایی اش اگر به قیمت پیدا بشه لنز خیلی شارپی هست
علی اسلامیان
سلامما هر کی میپرسم میگن خیلی شارپ نیست
اونهایی که گفتن شارپ نیست گمان کنم 105-24 رو دستشون هم نگرفته بودن..
شما چه نوع پرتره ای مد نظرتون هست ؟ محیطی یا استدیو ؟ برای استدیو که اصلا به این 100mm و کلا لنز فیکس فکر نکنید.چون اولا دردسرش زیاده و قدرت مانور رو کم میکنه و کادر بستن سخت میشه.. دوما هم این لنز ها به خاطر شارپنس بالاشون در دیاف های پایین ارزشمند هست که عملا این قابلیت هم در استدیو بلااستفاده هست..
اگر کار بیرون استدیو هم انجام میدید میتونید برید سراغ 85mm F1.8 ...
در ضمن انقدر که در عکاسی طبیعت شارپنس مهم هست در پرتره نیست.. در استدیو و استفاده از دیاف های بالای 8 شارپنس قابل قبول میشه..
پـوریـا ارشدی