صفحه 557 از 735 نخستنخست ... 57 457 507 547 553 554 555 556 557 558 559 560 561 567 607 657 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 5,561 تا 5,570 , از مجموع 7347
Like Tree10536تشکر

موضوع: سوالات عمومي عكاسي

  1. #5561
    كاربر ويژه msh2200 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2005
    محل سکونت
    IRAN
    نوشته ها
    2,932
    تشکر شده
    8721
    تشکر کرده
    4653

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط BRAD نمایش پست ها
    من فکر میکنم دوستان سوال رو با دقت نخوندن (یا شایدم من اشتباه متوجه شدم!)
    ایشون فرمودند که لنز دوربین sx50 چون 50 برابر زوم اپتیکال داره پس باید اندازه تصویر خروجی 50 برابر برزگتر از اندازه واقعی اون باشه.

    بنظر من (با توجه به مطالعات اندک بنده) بحث برزگنمایی جدای از زوم هست. ممکنه یک لنز زوم بالایی داشته باشه اما برزگنمایی نداشته باشه.
    مثلا لنز 600mm کنون که برزگنمایی اون 0.21 برابر هست:
    کد:
    http://upload7.ir/imgs/2014-11/36151277045819332200.jpg
    درود
    در خصوص سوال اصلی وقتی گفته می شود دوربین50 برابر بزرگنمایی داره باید دید این 50 برابر نسبت به چه فوکالی هست؟
    مثلا لنز 2500-50 (اگر وجود داشته باشد) 50 برابر بزرگنمایی دارد
    لنز 500-10 50 برابر بزرگنمایی دارد
    لنز 1000-20 هم 50 برابر بزرگنمایی دارد!
    اگر بخواهید نسبت به ابعاد واقعی تصویر بزرگنمایی یک لنز را بسنجیم (معادل کاری که در دوربین های دوچشمی انجام می شود) باید بیشترین عدد فاصله کانونی را تقسیم بر 50 کنید!
    (چشم انسان بصورت معمول ابعاد را تقریبا معادل لنز 50mm مشاهده می کند) برای درک این مطلب می توانید فوکال لنز دوربین را روی 50 قرار دهید و بعد چشم دوم خود را که بسته بودید باز کنید! با کمی جابجایی در نزدیکی فوکال 50 مشاهده می کنید تصویر خروجی دو چشم بر هم منطبق می شود! در این حالت در اصل شما با دوربین فقط زاویه دید خود را محدود کرده این (کاری که در فیلم های طنز با قرار دادن انگشتان به شکل کادر روی هم در جلوی چشم انجام می دهند)
    بنابراین اگر فاصله کانونی کمتر از 50 باشد بدلیل وسیع تر بودن نسبت به چشم انسان بنظر ریزتر خواهد بود و اگر فوکال بیشتر باشد تصویر بزرگتر که با تقسیم فوکال مربوطه به عدد 50 بزرگی تصویر نسبت به چشم انسان بدست می آید.
    ممثلا لنزی مثل 500-150 سیگما در اصطلاح 3.3X است ولی در واقع نسبت به چشم انسان 10X خواهد بود.

    بزرگنمایی به نسبت اندازه تصویر به اندازه شی گفته می‌شود
    یادمه اون موقع که توی مدرسه، فیزیک میخوندیم معلممون از بچه ها پرسید که تلسکوپ ها برزگنمایی میکنن یا کوچکنمایی؟
    همه گفتن که بزرگنمایی، چون فکر میکردیم که تصویری که به ما نشون میده بزرگتر از چیزیه که با چشم میبینیم. درصورتی که چون تصویر تلسکوپ کوچکتر از اندازه واقعی جسمیه که مشاهده میکنیم (مثلا کره ماه) پس تلسکوپ کوچکنمایی داره
    تصویر تلسکوپ کوچکتر از اندازه واقعی جسم نیست! بلکه میدان دید آن بخشی از کل سطح قابل مشاهده خواهد بود که همان FOV می باشد

    البته در مورد میکروسکوپ و حتی لنزهای ماکروه بحثی را قبلا از چناب چگینی و شهبازی در فروم مطالعه کرده ام که متاسفانه به خاطر ندارم! امیدوارم خود این عزیزان به آن اشاره کنند
    ارادتمند
    Digital Lover، ata_m3، Ali M.Rezaei و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    باتوجه به تعطیلی فروم در تلگرام پاسخگوی دوستان هستم:Telegram:@msh2200
    تولید کیف سه پایه
    تجهیزات

  2. #5562
    كاربر فعال peacekeeper آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2013
    محل سکونت
    كرمان
    نوشته ها
    674
    تشکر شده
    2307
    تشکر کرده
    1716

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط BRAD نمایش پست ها
    در مورد سوال اولتون باید بگم که با اینکه خیلی سعی کردم تعریفی درباره زوم (!) پیدا کنم، ولی هنوز موفق نشدم.
    یعنی نمیدونم چرا مثلا لنز 24-70 ، 0.7 برابر بزرگنمایی داره ولی اون لنز 600mm بزرگنماییش 0.21 برابره.

    در مورد سوال دومتون هم خودم کاملا متوجه منظور نویسنده نشدم
    بزرگنمایی در واقع نسبت سایز شی واقعی به سایز تصویر ایجاد شده توسط یک لنز هستش.بزرگنمایی با حداقل فاصله فوکوس در ارتباطه(علاوه بر فاصله کانونی). بزرگنمایی 24-70 بیشتره چون حداقل فاصله فوکوسش نسبت به 600mm کمتره.
    msh2200، ata_m3، Dariush Chegini و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    "If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"
    ROBERT CAPA
    محمدعلی جعفرزاده

  3. #5563
    كاربر همراه BRAD آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2013
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    144
    تشکر شده
    196
    تشکر کرده
    645

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط msh2200 نمایش پست ها
    درود
    در خصوص سوال اصلی وقتی گفته می شود دوربین50 برابر بزرگنمایی داره باید دید این 50 برابر نسبت به چه فوکالی هست؟
    مثلا لنز 2500-50 (اگر وجود داشته باشد) 50 برابر بزرگنمایی دارد
    لنز 500-10 50 برابر بزرگنمایی دارد
    لنز 1000-20 هم 50 برابر بزرگنمایی دارد!
    اگر بخواهید نسبت به ابعاد واقعی تصویر بزرگنمایی یک لنز را بسنجیم (معادل کاری که در دوربین های دوچشمی انجام می شود) باید بیشترین عدد فاصله کانونی را تقسیم بر 50 کنید!
    (چشم انسان بصورت معمول ابعاد را تقریبا معادل لنز 50mm مشاهده می کند) برای درک این مطلب می توانید فوکال لنز دوربین را روی 50 قرار دهید و بعد چشم دوم خود را که بسته بودید باز کنید! با کمی جابجایی در نزدیکی فوکال 50 مشاهده می کنید تصویر خروجی دو چشم بر هم منطبق می شود! در این حالت در اصل شما با دوربین فقط زاویه دید خود را محدود کرده این (کاری که در فیلم های طنز با قرار دادن انگشتان به شکل کادر روی هم در جلوی چشم انجام می دهند)
    بنابراین اگر فاصله کانونی کمتر از 50 باشد بدلیل وسیع تر بودن نسبت به چشم انسان بنظر ریزتر خواهد بود و اگر فوکال بیشتر باشد تصویر بزرگتر که با تقسیم فوکال مربوطه به عدد 50 بزرگی تصویر نسبت به چشم انسان بدست می آید.
    ممثلا لنزی مثل 500-150 سیگما در اصطلاح 3.3X است ولی در واقع نسبت به چشم انسان 10X خواهد بود.
    اینکه شما میفرمایید لنز 50-2500 پنجاه برابر بزرگنمایی داره فکر میکنم جمله غلطی باشه. چون کلمه برزگنمایی رو موقعی به کار میبرن که میخوان تصویر رو با ابعاد واقعی جسم مقایسه کنن. فکر میکنم درستتر باشه که بگن این لنز در فاصله کانونی 2500، تصویر رو پنجاه برابر برزگتر از تصویر توی فاصله کانونی 50 نشون میده.
    الان که مشخصات لنز 50-150 سیگما رو میخوندم نوشته بود 0.16 برابر بزرگنمایی داره، پس وایدترین حالت لنز نمیتونه دلیلی برای برزگنمایی باشه.

    این سوال مدتهاست که ذهن منو مشغول کرده!
    msh2200 و Ali M.Rezaei تشکر می‌کنند.

  4. #5564
    كاربر فعال peacekeeper آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2013
    محل سکونت
    كرمان
    نوشته ها
    674
    تشکر شده
    2307
    تشکر کرده
    1716

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط BRAD نمایش پست ها
    اینکه شما میفرمایید لنز 50-2500 پنجاه برابر بزرگنمایی داره فکر میکنم جمله غلطی باشه. چون کلمه برزگنمایی رو موقعی به کار میبرن که میخوان تصویر رو با ابعاد واقعی جسم مقایسه کنن. فکر میکنم درستتر باشه که بگن این لنز در فاصله کانونی 2500، تصویر رو پنجاه برابر برزگتر از تصویر توی فاصله کانونی 50 نشون میده.
    الان که مشخصات لنز 50-150 سیگما رو میخوندم نوشته بود 0.16 برابر بزرگنمایی داره، پس وایدترین حالت لنز نمیتونه دلیلی برای برزگنمایی باشه.

    این سوال مدتهاست که ذهن منو مشغول کرده!
    دوست عزیر بحث پیچیده شد چون بحث بزرگنمایی لنز با دوربین های دوچشمی متفاوت است(از نظر عملی نه علمی)

    لنز زوم لنز با فاصله کانونی متغیر است.نسبت این تغییر میزان زوم لنز است مثلا برای 250-50 5X و برای 22-11 2X و برای لنزهای پرایم فارغ از فاصله کانونی یک خواهد بود. این عدد زیاد بدرد بخور نیست و در مورد فاصله کانونی لنز اطلاعاتی به ما نمی دهد و معمولا برای نمایش زوم سوپر زومها استفاده میشه چون خریداران این دوربین ها معمولا افراد عادی هستند که درمورد فاصله کانونی اطلاعاتی ندارند.

    در دوربین ها دوچشمی چون شخص پشت دوربین قرار می گیره زوم(در واقع درجه بزرگنمایی) نسبت به چشم انسان سنجیده می شه. بزرگنمایی 10X یعنی شی 10 برابر بزرگتر از چشم انسال بدون دوربین به نمایش در می آید.به همین خاطر فاصله کانونی رو به 50 (فاصله کانونی چشم انسان) تقسیم می کنند.جالب اینجاست که دوربین با بزرگنمایی 10X ممکن است اصلا زوم نباشد و فاصله کانونی ثابتی داشته باشد.

    بحث بزرگنمایی در لنزها کمی پیچیده است. بزرگنمایی لنز در واقع نسبت طول تصویر ایجاد شده به طول شی اصلی است(البته بزرگنمایی زاویه ای هم هست که بحثش جداست).

    این فاکتور در لنزها وابستگی زیادی به حداقل فاصله فوکوس لنز دارد.

    فرض کنید ارتفاع سنسور 24 میلیمتر باشد.لنز با بزرگنمایی 1 یا همان 1:1 می تواند تصویر شی با ارتفاع 24 میل را طوری روی سنسور بیندازد که تمام ارتفاع سنسور را بپوشاند.در این حالت شما در حداقل فاصله فوکوس قرار دارید و این عمل را برای اشیاه کوچکتر نمی توانید تکرار کنید چون نمی توانید به سوژه نزدیک تر شوید و قاب تصویر را اصلاح کنید.
    AmirS، ata_m3، Dariush Chegini و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    "If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"
    ROBERT CAPA
    محمدعلی جعفرزاده

  5. #5565
    كاربر فعال Ali M.Rezaei آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    محل سکونت
    Shiraz
    نوشته ها
    752
    تشکر شده
    917
    تشکر کرده
    1254

    پیش فرض

    به نظرم برای ساده تر شدن درک مطلب میشه اینطور گفت:

    Magnification: نسبت اندازه سوژه در ویزور به اندازه واقعی سوژه (اگر در ماگزیمم فوکال این تقسیم رو انجام بدین ماگزیمم بزرگنمایی بدست میاد).

    Zoom: نسبت اندازه سوژه در ماگزیمم فوکال به اندازه آن در مینیمم فوکال (برای محاسبه این پارامتر کاملا در محیط ویزور هستید و به اندازه های واقعی کاری ندارید).

    برداشت من این بود (البته آیتم دوم رو هنوز تردید دارم)
    اگه دوستمون نحوه تاثیر حداقل فاصله فوکوس رو در این بحث بگن استفاده خواهیم کرد.
    مرسی
    msh2200، amir.komeily و peacekeeper تشکر می‌کنند.

  6. #5566
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Ali M.Rezaei نمایش پست ها
    به نظرم برای ساده تر شدن درک مطلب میشه اینطور گفت:

    Magnification: نسبت اندازه سوژه در ویزور به اندازه واقعی سوژه (اگر در ماگزیمم فوکال این تقسیم رو انجام بدین ماگزیمم بزرگنمایی بدست میاد).

    Zoom: نسبت اندازه سوژه در ماگزیمم فوکال به اندازه آن در مینیمم فوکال (برای محاسبه این پارامتر کاملا در محیط ویزور هستید و به اندازه های واقعی کاری ندارید).

    برداشت من این بود (البته آیتم دوم رو هنوز تردید دارم)
    اگه دوستمون نحوه تاثیر حداقل فاصله فوکوس رو در این بحث بگن استفاده خواهیم کرد.
    مرسی
    سلام
    به نظرم دقيقتر اين است:
    Magnification: نسبت حداكثر اندازه تصوير بر روي سنسور به اندازه واقعی سوژه . (اندازه سوژه در ويزور لزوماً برابر اندازه تصوير سوژه بر روي سنسور نيست.)
    msh2200، ata_m3، Ali M.Rezaei و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  7. #5567
    كاربر فعال Ali M.Rezaei آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    محل سکونت
    Shiraz
    نوشته ها
    752
    تشکر شده
    917
    تشکر کرده
    1254

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Dariush Chegini نمایش پست ها
    سلام
    به نظرم دقيقتر اين است:
    Magnification: نسبت حداكثر اندازه تصوير بر روي سنسور به اندازه واقعی سوژه . (اندازه سوژه در ويزور لزوماً برابر اندازه تصوير سوژه بر روي سنسور نيست.)
    ممنون بابت اصلاحیه

    گویا دو اصلاح Viewfinder Magnification و Lens Magnification وجود داره که کاملا با هم متفاوتند.

    Keep in mind that viewfinder magnification varies across Canon's EOS line (for example: .72x in the Canon EOS 1D Mark II Digital SLR, .7x in the Canon EOS 1Ds Mark II Digital SLR, .9x in the Canon EOS 20D Digital SLR and .8x in the Canon EOS 350D Digital Rebel XT SLR/ Canon EOS 300D Digital Rebel SLR) and must be taken into account as the subject size in the viewfinder is affected. The viewfinder magnification does not affect the final image (the FOVCF of course does affect the final image framing).

    Please note: This is just a simple, approximate subject magnification amount in the viewfinder.

    I am not referring to the size of the subject relative to the size of the subject on the sensor. This is generally reported as the lens magnification spec and is often reported as .14x, .29x ... It is also reported as 1:4 (final image size on the sensor is 1/4 as large as the subject), 1:1 (subject is life-size on the sensor) ...

    منبع: http://www.the-digital-picture.com/C...ion-Value.aspx

    Lens Magnification پارامتری مربوط به لنزه که تعریف صحیحش رو جناب چگینی ارائه کردن.
    اما Viewfinder Magnification پارامتری مربوط به بادی هست و وقتی گفته میشه Viewfinder Magnification دوربینی 0.7X هست یعنی اگر روی این بادی از فوکال 50 استفاده بشه، تصویر در ویزور 0.7 اندازه واقعی اون دیده میشه.
    در دوربین های فول فریم معمولا ضریب Viewfinder Magnification حول و حوش 0.7X و در غیرفول فریم ها بالای 1 هست که در پی یافتن علتش هستم اما جایی خوندم که دلیلش اینه که موقع تماشا در ویزور، چشم روی کل کادر تسلط داشته باشه و مجبور نباشه به این سو و آنسو بدوه!
    دوستان اگه اطلاعات دیگه ای در این زمینه دان ممنون میشم ارائه بدن یا اصلاح بفرمایند.
    msh2200، ata_m3، Dariush Chegini و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  8. #5568
    كاربر بسیار فعال farshad.s آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2012
    محل سکونت
    رامسر
    نوشته ها
    1,163
    تشکر شده
    9522
    تشکر کرده
    9086

    پیش فرض

    درود

    تعداد نقاط فوکوس چه کاربردی داره؟

    در حالی که معمولا برای فوکوس سریع بر روی یک نقطه بیشتر عادت داریم از نقطه مرکزی استفاده میکنیم و تغییر کادر میدیم ایا وجود بقیه نقاط اهمیت زیادی داره؟!

    چون دیدم یکی از پارامترهایی که دوربین ها رو در یک کلاس نسبت به هم برتری میده تعداد نقاط فوکوس هستش.

    و اگر قرار است این نقاط در ترکینگ یک سوژه متحرک به ما کمک کنند از کجا تشخیص میدن که عکاس میخواد روی کدوم بخش سوژه فوکوس کنه؟! مخصوصا وقتی این نقاط تعدادشون در حد ۶۰ و ۷۰ و … میشه.

    سپاس
    msh2200 و Digital Lover تشکر می‌کنند.

  9. #5569
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    THR
    نوشته ها
    1,588
    تشکر شده
    6001
    تشکر کرده
    2604

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط farshad.s نمایش پست ها
    درود

    تعداد نقاط فوکوس چه کاربردی داره؟

    در حالی که معمولا برای فوکوس سریع بر روی یک نقطه بیشتر عادت داریم از نقطه مرکزی استفاده میکنیم و تغییر کادر میدیم ایا وجود بقیه نقاط اهمیت زیادی داره؟!

    چون دیدم یکی از پارامترهایی که دوربین ها رو در یک کلاس نسبت به هم برتری میده تعداد نقاط فوکوس هستش.

    و اگر قرار است این نقاط در ترکینگ یک سوژه متحرک به ما کمک کنند از کجا تشخیص میدن که عکاس میخواد روی کدوم بخش سوژه فوکوس کنه؟! مخصوصا وقتی این نقاط تعدادشون در حد ۶۰ و ۷۰ و … میشه.

    سپاس
    یکی از کاربردهاش برای عکاسی ورزش های پر تحرکه (مثل ورزشهایی که با پرش انجام میشن، مثل موتور و دوچرخه و اسکی و ... )
    سوژه اینقدر سریع از کادر شما عبور میکنه که فرصت فوکسینگ با پوینت وسط و ری-کامپوز رو ندارید

  10. #5570
    كاربر فعال peacekeeper آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2013
    محل سکونت
    كرمان
    نوشته ها
    674
    تشکر شده
    2307
    تشکر کرده
    1716

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط farshad.s نمایش پست ها
    درود

    تعداد نقاط فوکوس چه کاربردی داره؟

    در حالی که معمولا برای فوکوس سریع بر روی یک نقطه بیشتر عادت داریم از نقطه مرکزی استفاده میکنیم و تغییر کادر میدیم ایا وجود بقیه نقاط اهمیت زیادی داره؟!

    چون دیدم یکی از پارامترهایی که دوربین ها رو در یک کلاس نسبت به هم برتری میده تعداد نقاط فوکوس هستش.

    و اگر قرار است این نقاط در ترکینگ یک سوژه متحرک به ما کمک کنند از کجا تشخیص میدن که عکاس میخواد روی کدوم بخش سوژه فوکوس کنه؟! مخصوصا وقتی این نقاط تعدادشون در حد ۶۰ و ۷۰ و … میشه.

    سپاس
    فوکوس توسط نقطه مرکزی و تغییر کادر همیشه مقدور نیست و فقط بدرد سوژه های ثابت می خوره.حتی در مورد سوژه های ثابت اگر عمق میدان کم باشه همین تغییر کادر هم میتونه فوکوس رو بهم بزنه.

    سنسور مترینگ دوربینهای جدید(نمونه RGB) دارای رزولوشن مناسبی است که دوربین از طریق آن اقدام به تشخیص صحنه و سوژه می کنه(چیزهایی مثل صورت انسان).تعداد نقاط فوکوس بیشتر هم به دوربین کمک میکنه که در هنگام حرکت سوژه حرکت رو دنبال کنه.
    msh2200، Digital Lover و farshad.s تشکر می‌کنند.
    "If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"
    ROBERT CAPA
    محمدعلی جعفرزاده

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •