تاثیر حداقل فاصله فوکوس در بزرگ نمایی.
minfoc.jpg
در واقع مهمترین فرق یک لنز 100mm معمولی با بزرگنمایی 0.3 و یک لنز 100mm ماکرو با بزرگنمایی 1:1 همین توانایی لنز ماکرو در فوکوس نزدیک است.
تاثیر حداقل فاصله فوکوس در بزرگ نمایی.
minfoc.jpg
در واقع مهمترین فرق یک لنز 100mm معمولی با بزرگنمایی 0.3 و یک لنز 100mm ماکرو با بزرگنمایی 1:1 همین توانایی لنز ماکرو در فوکوس نزدیک است.
"If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"محمدعلی جعفرزادهROBERT CAPA
یه لنز پرایم، در اصل مثل عینک طبی شامل یک عدسی (برای هر چشم) نیست ... بلکه مجموعه ای از عدسی ها در گروه های مختلف است.
وقتی مثلا یک لنز پرایم (غیر زوم) مثل Canon EF50mm f/1.4 USM بخواهد روی آبجکت های در فواصل مختلف فوکِس کند، همون ملحقات اپتیکی داخل لنز هستند که با حرکت نسبت به هم، فوکسینگ رو (کانونی کردن نورهای رسیده از آبجکت بر روی سنسور) میسر میکنند.
تعداد عدسی ها و گروه های این لنز رو در شکل زیر میتونید روئیت کنید:
Screen Shot 2014-11-17 at 8.03.50 AM.png
ولی به هر حال فاصله کانونی عدسی معادل (یادمه این اصطلاح رو در فیزیک دبیرستان بکار میبردیم) در هر سه حالت مورد اشاره در شکل مذکور یکی بوده (HF is constant).
یعنی مجموعه المانها جابجایی نداشته اند. همچنان سوال پابرجاست: چرا محل تشکیل تصویر ثابت نبوده؟ (چرا فاصله تصویر تا Centre عدسی یکسان نیست؟)
سوال دوم این که در لنزهای پرایم اگه بدین شکل باشه که به منظور فوکوس، موقعیت مجموعه عدسی ها نسبت به هم تغییر کنه، فاصله کانونی معادل هم تغییر خواهد کرد که با اصل فیکس بودن فوکال پرایم ها در تضاده. در خصوص این موضوع چه نظری دارید؟
ویرایش توسط Ali M.Rezaei : Monday 17 November 2014 در ساعت 11:13
درود
من این بخش از صحبتتون را درست متوجه نشدم!
اگر منظور جنابعالی این باشه دوربینهای دوچشمی با اصطلاح زوم هم داریم درسته ولی بنظرم نمی شود وجود بزرگنمایی در یک دوربین دوچشمی مثلا 10X50 را رد کرد!
دوربین دوچشمی با بزرگنمایی متغیر مقلا 7 تا 42 هم وجود داره که به اصطلاح دارای قابلیت زوم هست
منظور شما این مسئله هست؟
عکس یک حالت ساده شده و بر پایه تک عدسی است. در این حالت توانایی فوکوس وجود نداره و تصویر واضح در محل تلاقی خطوط اتفاق می افتد.
در مورد اینکه محل سنسور ثابت است درسته ولی اگه به تصویر توجه کنید در همان محل قبلی هم تصویر بزرگتری ایجاد می شود(فلش قرمز رنگ) هر چند تصویر فوکوس نیست.
minfoc.jpg
فاصله کانونی عدسی در هر سه حالت یکسان است و علت تشکیل تصویر در فواصل متفاوت تغییر زاویه ورودی نور وقتی شی به عدسی نزدیک تر می شود است.فاصله کانونی فاصله است که لنز پرتوهای موازی را به طرف آن نقطه منحرف می کند نه هر پرتو با هر زاویه ای.
"If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"محمدعلی جعفرزادهROBERT CAPA
شما 500-150 سیگما رو مثال زدید که باعث شد بعضی ها به اشتباه بیفتند. میزان زوم این لنز 3.3X است و در عین حال با معیار بزرگنمایی برای دوربین های دوچشمی حداکثر بزرگنمایی(بحث بزرگنمایی خطی جداست) 10X است که هر دو درست هستند. منظور من تشریح تفاوت این دو عدد بود.وقتی در مورد لنز صحبت می کنیم میزان زوم همه پرایمها 1X است ولی در دوربین های دو چشمی با فاصله کانونی ثابت بزرگنمایی مثل 10X داریم.بحث من این بود که این Xها با هم فرق دارند و نباید باهم اشتباه گرفته شوند.
"If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"محمدعلی جعفرزادهROBERT CAPA
بنابراين با استناد به تعريف فاصله كانوني، در حالت دوم و سوم پرتوهاي تابيده شده از سوژه (كه به موازات محور عدسي هستند) نبايد از كانون عدسي عبور كند (پرتوها شكست بيشتري پيدا خواهند كرد). لذا حالت 2 و 3 مشكل شماتيكي دارد. اما ارتباط بزرگنمايي با حداقل فاصله فوكوس رو متوجه شدم. مرسي
فاصله تصویر تا عدسی به فاصله کانونی و فاصله جسم تا عدسی بستگی داره. برای همین هم هست که وقتی روی یه نقطه فکوس می کنید نقاط دور و نزدیک از فکوس خارج میشن (چون تصویرشون یا جلو تر از سنسور تشکیل میشه و یا پشت اون.)
یه لنز پیچیده چند عدسی رو هم در یک وضعیت ثابت فاصله کانونی میشه برای سادگی با یه عدسی معادل کرد.
بنابراین دیاگرام مورد بحث ایرادی نداره و اتفاقی که در لنز میافته هم اینه که المان های داخلی جابجا میشن تا جای عدسی معادل رو تغییر بدن بطوری که فاصله کانونی اون عدسی تقریبا ثابت بمونه و صفحه تشکیل تصویر شی مورد نظر روی سنسور قرار بگیره.
با سلام
این تصویر ایراد شماتیک نداره.در هر سه حالت پرتو موازی به سمت نقطه کانونی منحرف شده.علت اینکه تصویر رو در حالت سوم عقبتر رسم کرده اینکه در این نقطه تصویر فوکوس هستش.یعنی پرتوهای منتشر شده از یک نقطه خاص مثلا شعله شمع در این نقطه به هم میرسند و تصویر با فوکوس درست ارائه می کنند(تعریف فوکوس هم همینه).
"If Your pictures aren't good enough, you're not close enough"محمدعلی جعفرزادهROBERT CAPA