صفحه 104 از 164 نخستنخست ... 4 54 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 154 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1,031 تا 1,040 , از مجموع 1638
Like Tree3199تشکر

موضوع: انتخاب لنز مناسب براي پرتره

  1. #1031
    كاربر فعال S_Mahdi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2013
    نوشته ها
    562
    تشکر شده
    1906
    تشکر کرده
    3466

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط m.daneshpayeh نمایش پست ها
    خیر! به روزنه بازتر یا فاصله بلندتر نیاز دارید.
    سوال:
    آیا روزنه بازتر تاثیر بیشتری بر عمق میدان و نهایتا بوکه دارد یا فواصل بلندتر؟ با مثال عرض میکنم تا بهتر منظور را برسانم: فرض کنید با در نظر گرفتن دوربین ثابت مثلا کراپدار، بین
    70-200 F4 و 85mm F1.8 بخواهیم انتخابی داشته باشیم، با توجه به اپتیک بسیار قابل قبول 70-200 و البته کمی هزینه بیشتر، که هر کدام محاسن و معایب خود را دارند.. بگذریم.
    با توجه به این شرایط خوب ممکن است بسیاری از اوقات بتوان با فواصل 100 الی 135 کادر پرتره را بست در حالی که در 85 تکلیف مشخص است. بعلاوه اینکه 85 در بازترین روزنه کمی جای تامل دارد ولی 70-200 ظاهرا از این لحاظ مشکلی ندارد.
    نظر خودم بر آنست که دریچه بازتر تاثیر بیشتری بر کار دارد ضمن اینکه فوکال 85 باندازه کافی برای پرتره مناسب هست، ولی خواستم نظر اساتید را هم بدانم تا به یقین برسم.
    ارادتمند
    Canon EF 85mm f/1.8 USM Lens Image Quality

  2. #1032
    كاربر بسیار فعال Madjidm آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2010
    محل سکونت
    بیهق
    نوشته ها
    1,120
    تشکر شده
    14904
    تشکر کرده
    7162

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ali6262 نمایش پست ها
    ممنون از توضيحات مفيدتون. اما سوال من همچنان بي جواب باقي موند. شايد با هر لنزي بتوان پرتره كار كرد، اما نتيجه كار مهمه (با در نظر گرفتن اين كه من با بزرگان فروم خيلي فاصله دارم).من مي خوام بدونم با 15-85 هم ميشه پرتره هاي زيبا با عمق ميدان كم ثبت كرد؟
    دوست عزیز بحث بهترین لنز رو نباید با استفاده بهینه از کمترین امکانات قاطی کرد! زمانی که ما بودجه محدودی برای خرید داریم نمیتونیم بهترین رو انتخاب کنیم و کاملا بدیهیست که نوع پرتره و جنس اون و کیفیتش هم به دوربین وهم به لنز مرتبط است.
    عمق میدان کم به اپرچر لنز خیلی وابسته است اما با ابزار ارزان هم میشود کار کرد
    مثالهای زیر توسط لنز ارزان قیمت 50mm ، f:1.8 ثبت شده:

    IMG_2318.jpg

    IMG_3901c.jpg

    خوب 18-55 و 15-85 با اپرچر بسته تر همین فاصله کانونی را خواهد داشت و با کمی نورپردازی و کراپ هم میتوان تا حدی پرتره گرفت! (با عمق میدان زیادتر)
    مسلما لنزهای تخصصی پرتره بسیار بهتر خواهد بود
    اگر فقط برای پرتره میخواهید و در سطح آماتور مثل بنده میتوانید بجای آن لنزها از همین 50 ارزان استفاده نمایید
    باید ببینیم چقدر بودجه داریم و چه میخواهیم.
    ویرایش توسط Madjidm : Wednesday 29 January 2014 در ساعت 20:43
    usef، masoudrejae، a.g g.a و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    گزینه تشکر برای عکس خوب است نه عکاس آشنا!
    در باره من،

    سلف پرتره ،
    گالری.

  3. #1033
    كاربر بسیار فعال m.daneshpayeh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2008
    نوشته ها
    1,462
    تشکر شده
    6609
    تشکر کرده
    1982

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط S_Mahdi نمایش پست ها
    سوال:
    آیا روزنه بازتر تاثیر بیشتری بر عمق میدان و نهایتا بوکه دارد یا فواصل بلندتر؟ با مثال عرض میکنم تا بهتر منظور را برسانم: فرض کنید با در نظر گرفتن دوربین ثابت مثلا کراپدار، بین
    70-200 F4 و 85mm F1.8 بخواهیم انتخابی داشته باشیم، با توجه به اپتیک بسیار قابل قبول 70-200 و البته کمی هزینه بیشتر، که هر کدام محاسن و معایب خود را دارند.. بگذریم.
    با توجه به این شرایط خوب ممکن است بسیاری از اوقات بتوان با فواصل 100 الی 135 کادر پرتره را بست در حالی که در 85 تکلیف مشخص است. بعلاوه اینکه 85 در بازترین روزنه کمی جای تامل دارد ولی 70-200 ظاهرا از این لحاظ مشکلی ندارد.
    نظر خودم بر آنست که دریچه بازتر تاثیر بیشتری بر کار دارد ضمن اینکه فوکال 85 باندازه کافی برای پرتره مناسب هست، ولی خواستم نظر اساتید را هم بدانم تا به یقین برسم.
    ارادتمند
    Canon EF 85mm f/1.8 USM Lens Image Quality
    این سوالی است که جواب مشخصی برای آن وجود ندارد. هر کسی با توجه به نیاز، وتجربه یکی را انتخاب میکند. من همین مشکل را بین 70-200 2.8 و 85 1.4 داشتم و نهایتا 85 را انتخاب کردم (البته روی فول فریم).
    اما برای مورد شما روی کراپ نظر شخصی من 70-200 خواهد بود. شما دنبال عمق میدان کم هستید. بهتر است بگوییم افکت عمق میدان کم. فاصله کانونی بلندتر اگر مجبور شوید بهمان نسبت عقبتر بروید تا همان کادر را داشته باشید عمق میدان را کاهش نمیدهد! ولی روی زمینه زوم میکند که افکت عمق میدان بهتری خواهید داشت. به این نمونه نگاه کنید:
    http://www.flickr.com/photos/rsiemin...n/photostream/
    عمق میدان لنزهای 50 و 85 کمتر از 200 است اما با افزایش فاصله کانونی روی زمینه زوم شده که افکت عمق میدان را افزایش میدهد و زمینه یکدست و محو بنظر میرسد. گرچه آن زمینه یکنواخت و کیفیت بوکه نرم و زیبای 85 و 50 را نخواهید داشت.
    بعلاوه لنز 70-200 یک لنز زوم است که کارایی بیشتری برای شما دارد و در محیط باز دست شما را برای انتخاب پرسپکتیو باز میکند. در این حالت انتخاب بسیار بهتری برای پیش و پس زمینه دارید. برای پرترهای بسته هم که به فاصله کانونی بالاتر نتیجه بهتری میدهد...
    اگر لنز تله ندارید، پیشنهاد من 70-200 است. چون بهر حال استفاده های دیگری علاوه بر پرتره خواهد داشت.
    Mehrdad-PL، obsidiyan، fariborz.nz و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مهدی دانش‌پایه
    http://500px.com/daneshpayeh
    هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.

  4. #1034
    كاربر فعال Ali M.Rezaei آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    محل سکونت
    Shiraz
    نوشته ها
    752
    تشکر شده
    917
    تشکر کرده
    1254

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Madjidm نمایش پست ها
    دوست عزیز بحث بهترین لنز رو نباید با استفاده بهینه از کمترین امکانات قاطی کرد! زمانی که ما بودجه محدودی برای خرید داریم نمیتونیم بهترین رو انتخاب کنیم و کاملا بدیهیست که نوع پرتره و جنس اون و کیفیتش هم به دوربین وهم به لنز مرتبط است.
    عمق میدان کم به اپرچر لنز خیلی وابسته است اما با ابزار ارزان هم میشود کار کرد

    خوب 18-55 و 15-85 با اپرچر بسته تر همین فاصله کانونی را خواهد داشت و با کمی نورپردازی و کراپ هم میتوان تا حدی پرتره گرفت! (با عمق میدان زیادتر)
    مسلما لنزهای تخصصی پرتره بسیار بهتر خواهد بود
    اگر فقط برای پرتره میخواهید و در سطح آماتور مثل بنده میتوانید بجای آن لنزها از همین 50 ارزان استفاده نمایید
    باید ببینیم چقدر بودجه داریم و چه میخواهیم.
    ضمن تشكر بابت توضيحاتتون
    سوال بنده در خصوص انتخاب بهترين لنز يا انتخاب لنز مناسب براي پرتره با بودجه محدود نبود. به تفاوت اين دو واقفم. سوال بنده در مورد ميزان توانايي لنز 85-15 در پرتره گرافي بود. در هر صورت از توضيحاتتون استفاده كردم. مرسي
    Madjidm و obsidiyan تشکر می‌کنند.

  5. #1035
    كاربر بسیار فعال Madjidm آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2010
    محل سکونت
    بیهق
    نوشته ها
    1,120
    تشکر شده
    14904
    تشکر کرده
    7162

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ali6262 نمایش پست ها
    ضمن تشكر بابت توضيحاتتون
    سوال بنده در خصوص انتخاب بهترين لنز يا انتخاب لنز مناسب براي پرتره با بودجه محدود نبود. به تفاوت اين دو واقفم. سوال بنده در مورد ميزان توانايي لنز 85-15 در پرتره گرافي بود. در هر صورت از توضيحاتتون استفاده كردم. مرسي

    با توجه به اینکه از این لنز بر روی فول فریم نمیتوان استفاده کرد و اپرچر باز اون 3.5 هست شاید برای پرتره حرفه ای توانمند محسوب نشود و کارامد نباشد.
    ata_m3، Ali M.Rezaei و Mojtaba.T تشکر می‌کنند.
    گزینه تشکر برای عکس خوب است نه عکاس آشنا!
    در باره من،

    سلف پرتره ،
    گالری.

  6. #1036
    كاربر فعال S_Mahdi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2013
    نوشته ها
    562
    تشکر شده
    1906
    تشکر کرده
    3466

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط m.daneshpayeh نمایش پست ها
    ...من همین مشکل را بین 70-200 2.8 و 85 1.4 داشتم و نهایتا 85 را انتخاب کردم
    با سلام
    قربان منظورتان 85mm F1.2 بوده؟

    فاصله کانونی بلندتر اگر مجبور شوید بهمان نسبت عقبتر بروید تا همان کادر را داشته باشید عمق میدان را کاهش نمیدهد! ولی روی زمینه زوم میکند که افکت عمق میدان بهتری خواهید داشت
    2
    نتیجه:
    آنچه بعنوان عامل ماثر بر عمق میدان بنام فاصله کانونی لنز، یاد میشود تبصره ای دارد با عنوان: عدم داشتن کادر برابر؛ زیرا چنانچه کادر 50mm ما با 85mm و یا حتی 200mm برابر باشد هیچ تاثیری در عمق میدان نخواهیم دید.(با فرض پارامتر ثابت روزنه لنز) درسته؟
    وسوال آخر اینکه آنچه بعنوان افکت عمق میدان یاد کردید، بغیر از فلر و بوکه، دیگر چه چیزهایی میتواند باشد؟
    پیشاپیش سپاس

  7. #1037
    كاربر ويژه Anoosh-Em آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2009
    نوشته ها
    2,391
    تشکر شده
    14152
    تشکر کرده
    12235

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط S_Mahdi نمایش پست ها
    سوال:
    آیا روزنه بازتر تاثیر بیشتری بر عمق میدان و نهایتا بوکه دارد یا فواصل بلندتر؟ با مثال عرض میکنم تا بهتر منظور را برسانم: فرض کنید با در نظر گرفتن دوربین ثابت مثلا کراپدار، بین
    70-200 F4 و 85mm F1.8 بخواهیم انتخابی داشته باشیم، با توجه به اپتیک بسیار قابل قبول 70-200 و البته کمی هزینه بیشتر، که هر کدام محاسن و معایب خود را دارند.. بگذریم.
    با توجه به این شرایط خوب ممکن است بسیاری از اوقات بتوان با فواصل 100 الی 135 کادر پرتره را بست در حالی که در 85 تکلیف مشخص است. بعلاوه اینکه 85 در بازترین روزنه کمی جای تامل دارد ولی 70-200 ظاهرا از این لحاظ مشکلی ندارد.
    نظر خودم بر آنست که دریچه بازتر تاثیر بیشتری بر کار دارد ضمن اینکه فوکال 85 باندازه کافی برای پرتره مناسب هست، ولی خواستم نظر اساتید را هم بدانم تا به یقین برسم.
    ارادتمند
    Canon EF 85mm f/1.8 USM Lens Image Quality

    درود


    امیدوارم دیر نشده باشد !

    قبل از توضیح اصلی یک نکته مهم که ظاهرا به آن پرداخته نمیشود را باید یادآور شوم ، کسی که لنز زوم 70-200 را برای پرتره تهیه میکند (البته f2.8) کسی است که متمرکز روی نوع خاصی از پرتره نیست ( از نیم تنه یا بسته و..) کسی است که در موقعیتی میخواهد با زوم کردن کادرش رو ببندد و سریعا سوژه رو ثبت کند و شات بعدی و همینطور شات بعدی... مثل یک عکاس عروسی در یک سالن عروسی.

    دقیقا نقطه مقابل آن زمانی که عجله ای در کار نیست ، دقیقا میدانید که چه کادری لازم دارید ( تمام قد ، نیم تنه ، سرو و شانه ) لنز پرایم استفاده میکنید برای دسترسی به دیافراگم باز تر

    اما در مورد سوال شما که دقیقا منظور هم رساندید ، ببینید با یک دوربین ثابت و با یک دیافراگم ثابت، اگر فاصله دوربین تاسوژه 2 متر باشد عمق میدانی که در فاصله کانونی 85mm داریم همان قدر است که فاصله دوربین تا سوژه 4 متر باشد اما فاصله کانونی 170mm .

    به عبارتی وقتی فاصله کانونی دوبرابر میشود اگر فاصله دوربین تا سوژه هم دوبرابر شود عمق میدان همان است. پس تله تر شدن لنز اگر به همان نسبت شما را مجبور کند که از دور تر عکاسی کنید باعث بدست آوردن عمق میدان کمتر نمیشود.


    70-200 f4 که جای خود ، حتی 70-200 F2.8 هم از 135mm و بالاتر ، آن عمق میدان کم و محوی که از آن صحبت میشود را خواهد داد.
    و بدون شک 70mm یا 85mm آن از نظر بوکه و عمق میدان حرفی برای گفتن پیش 85mmf1.8 ندارد.

    منتها انتخاب زوم یا پرایم ، بر اساس نوع عکاسی مورد نظر خواهد بود.


    پاینده باشید
    ویرایش توسط Anoosh-Em : Friday 13 June 2014 در ساعت 23:48
    shabab، faridz، Mehrdad-PL و 7 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  8. #1038
    كاربر ويژه Anoosh-Em آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2009
    نوشته ها
    2,391
    تشکر شده
    14152
    تشکر کرده
    12235

    پیش فرض

    درود


    بسته به نوع فریم و کادر پرتره ای که مد نظر داریم (تمام قد و نیم تنه و بسته ) همیشه مهمترین فاکتور برای انتخاب لنز ، فاصله کانونی بوده است
    رایج ترین فواصل کانونی برای پرتره ، در محدوده میدرنج قرار گرفته اند ، که میتواند در یک لنز زوم همه انها قرار گرفته باشند و کار را میتواند راحت کند چرا که تنها کافی است در همان جایی که ایستاده ایم بدون زحمت حرکت کردن و بررسی زوایای دیگر که میتوانند وجود داشته باشد ، با زوم کردن کادر رو ببندیم و بوم! ما یک پرتره داریم یا در غالب لنز زومی با دایافراگم باز و ثابت آنرا داشته باشیم.

    درست است که در چنین شرایطی ما تعویض لنز کمتری خواهیم داشت ،
    یا حتی در نظر اول لنز های کمتری با خود حمل کرده ایم اما خوب یک لنز زوم با دیافراگم باز وزن بیشتری دارد که تاثیر مثبت آنرا خنثی میکند

    شاید برای کسی که جنس عکاسی او کادر بندی سریع را طلب میکند این یک واجب باشد یا برای سرعت بخشیدن به کار ، او را از تعویض لنز نیز معاف میکند
    اما برای کسی که میداند چه میخواهد ، و سوژه او یکنفر است که میتوانیم از او بخواهیم پوزیشن و حالتی را داشته باشد تا از او عکس بگیریم
    سر فرصت و بدور از عجله دقیقا میدانیم که چه فاصله کانونی رو لازم داریم که لنز ما بدون شک اگر پرایم یا فیکس باشد مقبول تر و ارجح تر خواهد بود

    منهم مدتی هست که به مبحث انتخاب فاصله کانونی برای نوع پرتره ای که مد نظر دارم متمرکزتر نگاه میکنم
    چرا که دو لنز پرایم مناسب اگر در کیف عکاسیم داشته باشم پاسخ گوی نیاز پرتره ام خواهد بود که البته هم
    دایافراگم بازتری دارند و هم اپتیک مناسبتری در مقایسه با بهترین و حرفه ای ترین لنز های زوم در میدرنج.

    1- 85mm
    2- 35mm


    روی فول فریم فاصله کانونی 85mm بسیار پر کاربرد است.
    بالاترین فاصله کانونی هست که دارای f1.4 هست . و با این فاصله کانونی به حدی که باید میتوان به سوژه نزدیک شد.
    (اکثرا خود سوژه کمتر علاقه به داشتن عکسی با کادر بسیار بسته از صورت خودش دارد برای همین تصور میکنم نیاز به داشتن فاصله کانونی بالاتر از 85 از این حیث کمتر است.)


    بین فاصله کانونی 85mm و 35mm میتواند یک 50mm هم وجود داشته باشد ، اما با داشتن 85 و 35 لازم نیست 50mm رو حتی اگر داشته باشیم
    در کیف عکاسیمان به همراه داشته باشیم. چرا که هر دو فاصله کانونی ذکر شده به خوبی میتواند کادر 50mm رو هم پوشش دهند خصوصا 85mm
    چون تنها کافی هست که قدری بیشتر از سوزه فاصله بگیریم ، این کار باعث کمتر شدن محو بودن پس زمینه نمیشود، زیرا همان مقداری که بخاطر عقب رفتن با لنز 85mm عمق میدان بیشتر میشود ، تله تر بودن آن نیز آنرا خنثی میکند در نتیجه در مقایسه با 50mm عمق میدان یکسانی خواهیم داشت.


    گاه پرتره های تمام قد ، یا عکسی که دو نفر در کادر باشند یا یک نفر با یک شیء که موضوع عکاسی است مثل ساز یک نوازنده و امثالهم زاویه بازتری را میطلبد که همه در کادر جا شوند ولی در عین حال عمق میدان کم و نرم شدن پس زمینه لازم است. در چنین شرایطی فاصله کانونی 35mm کابردی تر خواهد بود.

    البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که با یک فاصله کانونی ثابت مثل همان 85mm که صحبت شد همانطور که کمی عقب تر رفتیم و کادر 50mm رو داشتیم میتوانیم به مقدار بیشتری عقب تر بریم تا کادر 35mm را داشته باشیم اما بین کادری که به این طریق بدست میآوریم و خروجی یک لنز 35mm یک تفاوت مهم وجود دارد و آن رزولوشن است. ممکن است بتوان با عقب تر رفتن به کادری شبیه فاصله کانونی پایینتر با همان عمق میدان دست یافت ، اما هر چقدر که عقب تر بریم نور مسافت بیشتری رو باید طی کنه تا به سنسور برسه و مطمئنا افت دیتیل پیش خواهد آمد و برعکس هرچقدر نزدیک به سوژه باشیم به همین دلیل ثبت جزئیات بیشتری خواهیم داشت.

    اما داشتن فاصله کانونی 85mm و 35mm برای گرفتن انواع پرتره ها میتواند کافی باشد



    پاینده باشید
    ویرایش توسط Anoosh-Em : Monday 16 June 2014 در ساعت 15:26
    Mehrdad-PL، ali.saremi، Saeed.fathi و 7 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  9. #1039
    كاربر فعال S_Mahdi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2013
    نوشته ها
    562
    تشکر شده
    1906
    تشکر کرده
    3466

    پیش فرض

    با سلام
    و ضمن عرض ادب
    ابتدا تشکر میکنم از توضیحات دو پست اخیر شما، حقیقتا بسیار آموزنده و کاربردی بود برای من.
    در ادامه:

    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoosh-Em نمایش پست ها
    بین فاصله کانونی 85mm و 35mm میتواند یک 50mm هم وجود داشته باشد ، اما با داشتن 85 و 35 لازم نیست 50mm رو حتی اگر داشته باشیم
    در کیف عکاسیمان به همراه داشته باشیم. چرا که هر دو فاصله کانونی ذکر شده به خوبی میتواند کادر 50mm رو هم پوشش دهند خصوصا 85mm
    چون تنها کافی هست که قدری بیشتر از سوزه فاصله بگیریم ، این کار باعث کمتر شدن محو بودن پس زمینه نمیشود، زیرا همان مقداری که بخاطر عقب رفتن با لنز 85mm عمق میدان بیشتر میشود ، تله تر بودن آن نیز آنرا خنثی میکند در نتیجه در مقایسه با 50mm عمق میدان یکسانی خواهیم داشت.


    گاه پرتره های تمام قد ، یا عکسی که دو نفر در کادر باشند یا یک نفر با یک شیء که موضوع عکاسی است مثل ساز یک نوازنده و امثالهم زاویه بازتری را میطلبد که همه در کادر جا شوند ولی در عین حال عمق میدان کم و نرم شدن پس زمینه لازم است. در چنین شرایطی فاصله کانونی 35mm کابردی تر خواهد بود.
    خب گفته شد که با فرض روزنه ثابت، در فواصل کانونی مختلف چنانچه کادر ما هم ثابت باشد تاثیری در عمق میدان نخواهیم داشت. ولی محو شدگی پس زمینه تکلیفش چیست؟
    فکر میکنم فاصله کانونی تاثیر بسزائی در بلر شدن پس زمینه و یا بوکه داشته باشد؛ که این موضوع باید یکی از حالات ذیل باشد:
    1. جنس بوکه لنزها
    2. فاصله کانونی که هر چه بیشتر باشد تاثیر بهتری در این مورد دارد
    3. هر 2 گزینه

    نقل قول نوشته اصلی توسط m.daneshpayeh نمایش پست ها
    همانطور که در لینک فوق ملاحظه میفرمائید، پس زمینه تاثیر زیادی از فاصله کانونی گرفته است.
    البته این مطلب تضادی با گفته ی جنابعالی ندارد ولی چون ذکر نکرده بودین عنوان کردم تا چنانچه غیر از این است، لطف کنید و توضیح دهید.

    سپاس فراوان از شما.
    Anoosh-Em تشکر می‌کند.

  10. #1040
    كاربر ويژه farhad44 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2006
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    7,611
    تشکر شده
    32528
    تشکر کرده
    13937

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoosh-Em نمایش پست ها
    درود


    بسته به نوع فریم و کادر پرتره ای که مد نظر داریم (تمام قد و نیم تنه و بسته ) همیشه مهمترین فاکتور برای انتخاب لنز ، فاصله کانونی بوده است
    رایج ترین فواصل کانونی برای پرتره ، در محدوده میدرنج قرار گرفته اند ، که میتواند در یک لنز زوم همه انها قرار گرفته باشند و کار را میتواند راحت کند چرا که تنها کافی است در همان جایی که ایستاده ایم بدون زحمت حرکت کردن و بررسی زوایای دیگر که میتوانند وجود داشته باشد ، با زوم کردن کادر رو ببندیم و بوم! ما یک پرتره داریم یا در غالب لنز زومی با دایافراگم باز و ثابت آنرا داشته باشیم.

    درست است که در چنین شرایطی ما تعویض لنز کمتری خواهیم داشت ،
    یا حتی در نظر اول لنز های کمتری با خود حمل کرده ایم اما خوب یک لنز زوم با دیافراگم باز وزن بیشتری دارد که تاثیر مثبت آنرا خنثی میکند

    شاید برای کسی که جنس عکاسی او کادر بندی سریع را طلب میکند این یک واجب باشد یا برای سرعت بخشیدن به کار ، او را از تعویض لنز نیز معاف میکند
    اما برای کسی که میداند چه میخواهد ، و سوژه او یکنفر است که میتوانیم از او بخواهیم پوزیشن و حالتی را داشته باشد تا از او عکس بگیریم
    سر فرصت و بدور از عجله دقیقا میدانیم که چه فاصله کانونی رو لازم داریم که لنز ما بدون شک اگر پرایم یا فیکس باشد مقبول تر و ارجح تر خواهد بود

    منهم مدتی هست که به مبحث انتخاب فاصله کانونی برای نوع پرتره ای که مد نظر دارم متمرکزتر نگاه میکنم
    چرا که دو لنز پرایم مناسب اگر در کیف عکاسیم داشته باشم پاسخ گوی نیاز پرتره ام خواهد بود که البته هم
    دایافراگم بازتری دارند و هم اپتیک مناسبتری در مقایسه با بهترین و حرفه ای ترین لنز های زوم در میدرنج.

    1- 85mm
    2- 35mm


    روی فول فریم فاصله کانونی 85mm بسیار پر کاربرد است.
    بالاترین فاصله کانونی هست که دارای f1.4 هست . و با این فاصله کانونی به حدی که باید میتوان به سوژه نزدیک شد.
    (اکثرا خود سوژه کمتر علاقه به داشتن عکسی با کادر بسیار بسته از صورت خودش دارد برای همین تصور میکنم نیاز به داشتن فاصله کانونی بالاتر از 85 از این حیث کمتر است.)


    بین فاصله کانونی 85mm و 35mm میتواند یک 50mm هم وجود داشته باشد ، اما با داشتن 85 و 35 لازم نیست 50mm رو حتی اگر داشته باشیم
    در کیف عکاسیمان به همراه داشته باشیم. چرا که هر دو فاصله کانونی ذکر شده به خوبی میتواند کادر 50mm رو هم پوشش دهند خصوصا 85mm
    چون تنها کافی هست که قدری بیشتر از سوزه فاصله بگیریم ، این کار باعث کمتر شدن محو بودن پس زمینه نمیشود، زیرا همان مقداری که بخاطر عقب رفتن با لنز 85mm عمق میدان بیشتر میشود ، تله تر بودن آن نیز آنرا خنثی میکند در نتیجه در مقایسه با 50mm عمق میدان یکسانی خواهیم داشت.


    گاه پرتره های تمام قد ، یا عکسی که دو نفر در کادر باشند یا یک نفر با یک شیء که موضوع عکاسی است مثل ساز یک نوازنده و امثالهم زاویه بازتری را میطلبد که همه در کادر جا شوند ولی در عین حال عمق میدان کم و نرم شدن پس زمینه لازم است. در چنین شرایطی فاصله کانونی 35mm کابردی تر خواهد بود.

    البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که با یک فاصله کانونی ثابت مثل همان 85mm که صحبت شد همانطور که کمی عقب تر رفتیم و کادر 50mm رو داشتیم میتوانیم به مقدار بیشتری عقب تر بریم تا کادر 35mm را داشته باشیم اما بین کادری که به این طریق بدست میآوریم و خروجی یک لنز 35mm یک تفاوت مهم وجود دارد و آن رزولوشن است. ممکن است بتوان با عقب تر رفتن به کادری شبیه فاصله کانونی پایینتر با همان عمق میدان دست یافت ، اما هر چقدر که عقب تر بریم نور مسافت بیشتری رو باید طی کنه تا به سنسور برسه و مطمئنا افت دیتیل پیش خواهد آمد و برعکس هرچقدر نزدیک به سوژه باشیم به همین دلیل ثبت جزئیات بیشتری خواهیم داشت.

    اما داشتن فاصله کانونی 85mm و 35mm برای گرفتن انواع پرتره ها میتواند کافی باشد



    پاینده باشید
    ممنون انوش جان. البته نفرمودید با این فرمول مثلا چنین عکسی رو با فول فریم و لنز 85 چگونه می توان گرفت؟

    Portrait-Photography-7.jpg
    Nima Sadigh، Anoosh-Em، Saeed.fathi و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    فرهاد حسيني

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •